Žijeme Prahu

My žijeme v Praze a to je tady

Metro bez stanic je jen začátek

Napsat komentář

startrekmetroPodle posledních zpráv se náměstek pro dopravu Petr Dolínek rozhodl zprovoznit novou linku metra D pouze s nástupní stanicí v Písnici a přestupním uzlem na Pankráci. Zbývajících šest stanic, které měly obsloužit jih Prahy, by se mohlo dostavět později. Nejedná se však o žádnou převratnou novinku, odborníci jsou ve svých plánech dokonce dál. O budoucnosti pražské dopravy jsme hovořili s vedoucím odboru futurologie a správy odpisů pražského magistrátu Ing. Karlem Fischerem.

Pane inženýre, z reakcí Pražanů musím říct, že většina z nich je absencí stanic na nové lince metra D překvapena.

Chápu jejich překvapení a nedivím se mu. Ale musím říct, že je to pouze začátek revoluce v městské hromadné přepravě. Na lince D jsme zatím zrušili jenom stanice, ale příště hodláme jít ještě dále. Například plánovaná trasa F bude už nejen bez stanic, ale i bez tunelů.

A na jakém principu bude fungovat? 

Počítáme s teleportací, je to technologie budoucnosti.

Ovšem v současné době existuje pouze v představách autorů vědeckofantastických románů..

To sice ano, ale vycházíme z indexovaných vědeckých studií. Například ruští vědci zjistili, že 95% technologií, které se objeví ve sci-fi filmech a románech, se dříve nebo později podaří americkým vědcům opravdu vynalézt. A pro příklady nejdou daleko, hovoří například o ohni šlehajícím z trysek lodí, skafandrech, solárních panelech či digitálních displejích, jejichž vynalezení v minulosti tuto teorii ruských vědců potvrdilo. U vynálezů  jako je pohon schopný překonat rychlost světla, stázové komory a teleportace bude podle odhadů ruských vědců americkým vědcům ještě nějaký čas trvat, ale nakonec bude vše vynalezeno.

A jak si máme představit dopravu Pražana v budoucnosti

Tak změny tam budou, to je jisté. Ale v jádru zůstane vše při starém. Pražan ráno vstane, dá si protonovou sprchu, snídani, třeba si i zacvičí, co já vím. No a pak se samozřejmě oblékne a vyrazí do práce. Teleportuje se z domova rovnou na P+R parkoviště u stanice nového metra..

Ale to přeci stanice nemá

Ale P+R parkoviště budou u každé stanice. Tedy nepůjde o stanici, ale o parkoviště se sloupem, na kterém bude ten známý symbol pražského metra. A od něj se pak bude teleportovat dále po trase.

Takže cestující přijde ke sloupu, na nějakém portálu označí cílovou stanici a bude teleportován?

Prvně si bude muset označit jízdenku. To samozřejmě zůstává. samotná teleportace bude vypadat tak, že se cestující postupně zhmotní u všech sloupů značících telemetro a tam, kde bude jeho cílová stanice, se pokusí z dosahu teleportu dostat.

A proč se cestující nepřepraví rovnou do cílové stanice? 

Jak bychom pak prováděli přepravní kontrolu? Podle útvaru kvantové fyziky dopravního podniku by mohl pokus revizora dostat se v bezčasí panujícím po dobu teleportace k nehmotné substanci cestujícího skončit drobným zmatkem v časoprostorovém kontinuu a v další stanici by se pak nemusela ta stanice zhmotnit. Ono je to komplikovanější, ale myslím, že pro pochopení problému zcela postačí, že ve fázi teleportace prostě fyzicky neexistuje ta jízdenka, kterou by měl revizor kontrolovat. navíc při panujícím bezčasí by byl problém vykazovat revizorům pracovní dobu.

A jak dlouho bude tedy cestujícímu vlastně cesta trvat?

To samozřejmě záleží, odkud kam se bude dotyčný teleportovat, jestli bude cestou přestupovat a kolik cestujících bude najednou přepravy využívat.

Přestupní stanice?

Teleporty. Přestupní teleporty.

A jak dlouho tedy potrvá cesta řekněme z jednoho konce Prahy na druhý?

Počítejme dvě minuty na pobyt u každého sloupu, takže kdyby (a teď hovořím čistě hypoteticky) byla například trasa C teleportážní, zkrátila by se cestujícímu díky teleportům třeba cesta z I.P. Pavlova na Střížkov i o šest minut.

Nezbytná otázka na závěr – kolik to celé bude stát?

To je těžká otázka, celá věc je teprve na začátku, ale počítáme, že bez stanic a tunelů by mohla být úspora proti běžnému metru i v řádu několika desítek procent.

Není to málo? Vždyť metro budou vlastně jenom ta parkoviště a sloupy.

Opravdu nechci předbíhat, zatím nám společnost Metroprojekt dodala jen úvodní studii proveditelnosti a návrhy sloupů, dep a  vagónů od architekta Kotase.

Depa, vagóny? Vždyť trasa nemá mít tunely a stanice.

Depa zůstanou prozatím zachována, proti jejich zrušení protestovali odboráři, bez dep by zmizela pracovní místa, v rámci sociálního smíru jsme se je rozhodli zachovat.

Ale proč vagóny?

Tak proti jejich zrušení protestovali jednak pouliční umělci, takzvaní sprejeři a pak také by působila depa bez čirého ruchu tak nějak podivně, nemyslíte? A co by tam navíc všichni ti strojvůdci a technici vlastně dělali?

Děkuji za rozhovor 

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s