Žijeme Prahu

My žijeme v Praze a to je tady

Tramvaje v zimě nevyjedou

1 komentář

tramrolba

Pro příští rok již dopravní podnik plánuje na zimu tramvaje na pásovém podvozku.

I když se doposud odborníci domnívali, že jsou tramvaje drážními vozidly, poslední rozhodnutí Ústavního soudu vše změnilo. Podle tohoto rozsudku nemohou platit dvoje pravidla pro provoz na jedné a té samé komunikaci a je jedno, zda-li je vozidlo opatřeno pneumatikami či jede po kolejích. 

Bohužel rozhodnutí soudu sebou vedle povinností opatřit tramvaj volantem a výstražným trojúhelníkem přináší i další komplikace v jejich provozu. Jedná se zejména o ustanovení zákona týkající se užívání zimních pneumatik. Doposud tramvaje jezdily po celý rok na těch stejných ocelových kolech, letošní zimu však musí absolvovat na kolech zimních. Také v rámci odstranění diskriminace končí právo přednosti tramvají před chodci na přechodech. 

„Co se týče volantu nebo trojúhelníku, někam je v kabině nacpeme, i těm chodcům někdy zastavíme, ale bohužel přezout tramvaje na zimní kola je zatím nepřekonatelným problémem, protože na zimní obutí kladou zákony zvláštní předpisy a zatím nevíme, kterak zajistit, aby i železná kola tramvají podobné požadavky splnila“, uvedl technický ředitel vozovny Žižkov Jan Zlatoústý.

Experti z ústavu DEKRA nevidí problém jako příliš závažný, podle zákona musí kola splňovat pouze požadavky na měkčí směs a lamelový vzorek tak, aby byly zajištěny jejich dostatečné trakční vlastnosti i během té nejhorší zimy, která může Prahu potkat. Lze použít třeba kola olověná s jemným vzorkem nebo sněhové řetězy, uvádí odborníci. I experti z Českého meteorologického úřadu předpokládají letošní zimu pro Prahu jako velmi krutou a může se stát, že v Praze napadne v průběhu zimy i 5 cm a tak shledávají tento požadavek zcela důvodným.

Podle zákona o veřejných zakázkách je možné vyhlásit vítěze výběrového řízení na zimní kola či sněhové řetězy nejdříve 15.4.2015 a tak je třeba předpokládat, že letošní zimu se Pražané musí obejít bez tramvají: „ale Pražané o nic nepřijdou, tramvaje opatřené sněhovými řetězy by mohly jet maximální rychlostí 3 km v hodině, což je méně než rychlost lidské chůze a navíc by většina cestujících byla stejně za jízdy z tramvaje vytřesena a i kdyby se podařilo vyrobit zimní kola včas, tyto by se po ujetí 25 km zcela zdeformovala a musela by být vyměněna, což na jedné tramvaji zabere klidně i celý den; v provozu by tak v Praze mohlo být v jeden okamžik maximálně 20 tramvají“, uvedl ředitel divize tramvají dopravního podniku Ing. Josef Křižík a dodal: „navíc kdybychom po našich tratích jezdili s řetězy nebo zimními koly, trvala by rekonstrukce tramvajových tratí po zimě minimálně dva roky a v našich podmínkách by se mohlo stát, že by tak tramvaje skončily jako dopravní prostředek úplně“.

One thought on “Tramvaje v zimě nevyjedou

  1. Velmi dobré! 🙂

    Like

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s